Ennakkokurkistus erikoiskokeisiin: reitti kilpailujohdon silmin

13.3.2018 12:00Reittivastaava, apulaiskilpailunjohtaja Kari Nuutinen on ollut osa Suomen MM-rallitiimiä jo vuodesta 1993. Hän tietää ja tuntee Neste Rallin erikoiskokeet tänäkin vuonna kuin omat taskunsa. Lue tästä yhteenveto hurjasti uudistuneesta reitistä, joka on tehty Nuutisen mukaan erityisellä palolla ja yleisöä palvellen.

EK-kilometrit: 317,26
Koko reitin pituus: 1427,49 km
Podiumseremoniat: Jyväskylän Paviljongilla 29.7. klo 16:00
Katso reittiaikataulu tästä linkistä.

Torstai 26.7.

Testierikoiskoe Vesala
”Vesalan on tarkoitus kuvata ytimekkäästi sitä, mitä reitillä tuleman pitää. Se sijaitsee lähellä Jyväskylää, sisältää erilaisia tietyyppejä ja palvelee kilpailijoita mitä parhaimmalla tavalla. Tässä muodossa sitä ei ole ajettu milloinkaan; viimevuosituhannen puolella siitä on nähty kisassa erilaisia osioita.”

Harju
”Klassikkoa on turha ronkkia! Mutta on meillä yksi pieni lisämauste tänä vuonna; Harjun stadionin alakulmalla sijaitseva risteys on muuttunut hieman toisenlaiseksi. Neste Ralli saa taas arvoisensa alun Keski-Suomen kaupunkiytimestä, ja suuri moottoriurheilujuhla voi alkaa.”

Perjantai 27.7.

Moksi
”Kilpailun ensimmäinen pitkä erikoiskoe on varsin haastava; se sisältää huomattavan määrän rytminmuutoksia, nopeasta aivan hitaaseen. Moksin risteys on yksi kruunupaikoista katsoa Suomen MM-rallia. Risteykseen rakentuu yleisövetonaulaksi Ralliareena-katselualue.”

Urria
”Urriassa ovat tänä vuonna mukana kaikki elementit, mistä se tunnetaan! Valtaisan hyppyrin ohella molempiin päihin on saatu ennen ajamatonta osuutta. Suuri yleisö muistaa myös Mikko Hirvosen suosikkipaikan, eli ison hypyn jälkeisen vinohypyn. Kuskit tykkää!”

Ässämäki
”Kyseessä on kokonaan uudistettu pätkä, jonka alkuosa on viimevuotista Halisen erikoiskoetta käännetyssä muodossaan. Tässä muodossa Ässämäki on aikaisemmin ajamaton. Pienehkö veto, mutta tarkkaa ajettavaa tietä. Ratkaisupaikoista on vaikea sanoa - ne paljastuvat sitten loppuviivalla kun kello joko kiittää tai ulvoo.”

Äänekoski
”Äänekoski on kokenut suunnanmuutoksen. Mittelö käydään tutulla alustalla mutta tähän ajosuuntaan sitä ei ole ajettu WRC-autojen aikakaudella. Yhteistyökumppanuus kaupungin kanssa tuo oman vahvan lisämausteensa erikoiskokeeseen ja poikinee myös täksi kesäksi kiinnostavaa paikallistoimintaa ja tapahtumaa yleisön iloksi.”

Oittila
”Yksi kisan vaikeimmista erikoiskokeista, jossa pitää hallita koko paletti aina kovasta vauhdista vaihtuvaan tiestöön sekä tarkkoihin yksityiskohtiin. Kuskilta ei löydy erikoiskokeesta juuri minkäänlaista dataa takaraivosta: alkuosaa ei ole ajettu ikinä, eikä tässä muodossa WRC-aikakaudella kertaakaan. Jännäksi vetää!”

Lauantai 28.7.

Päijälä
”Pitkä pätkä, jossa Päijälän kyläläiset ovat vahvasti mukana toteuttamassa yhteistä erikoiskoetta. Mukana on yksi rallin kuuluisimmista mutkista, joka tupsahtaa eteen noin puolenvälin paikkeilla: viime vuonna monella kuskilla oli vaikeuksia nimenomaan tässä kohtaa.”

Pihlajakoski
”Yksi kuskien suosikkipätkistä, varsin nopea ja ripeätempoinen veto! Lähtöpäästä Pihlajakosken kyliltä löytyvät parhaat katselupaikat palveluineen. Ainoa tämänvuotisista erikoiskokeista, joka on säilynyt puhtaasti viime vuonna ajetussa muodossaan.”

Kakaristo
”Tuttua Ouninpohjan erikoiskoetta, johon on uuden reittifilosofian mukaisesti haettu useita erilaisia tietyyppejä. Haastavuudeltaan todennäköisesti Ouninpohjaakin kovempi erikoiskoe. Ouninpohja-nimeä ei kuitenkaan tällä kertaa käytetä, koska ei olla aivan Ounin ”maantieteellisessä ytimessä”. Kakariston risteyksessä yleisöä palvelee Ralliareena, jossa katselualueen tunnelma on takuuvarmasti kohdillaan.”

Tuohikotanen
”Pätkällä on söötti nimi, mutta se tarjoaa monenlaista haastetta kuskille ja vaatii aivan äärettömän tarkkaa ajamista. Rytminvaihdokset on oltava hallussa, muuten ei hyvä heilu! Kätevällä nopealla toistolla tarjolla on yleisölle kaksi peräkkäistä erikoiskoetta, välissä käydään Paviljongilla päivähuollossa.”

Sunnuntai 29.7.

Laukaa
”Sunnuntai on Laukaan päivä! Pitkät perinteet omaava erikoiskoe juontaa juurensa aivan Laukaan historiaan alkuaikoihin, jolloin pätkää on ajettu näinpäin, kunnes suuntaa on käännetty. Laukaan kunnan kanssa tehtävä yhteistyö poikii uudenlaista paikallista elinvoimaa ja huipentuu kisan päättävään Ruuhimäkeen.”

Power Stage Ruuhimäki
”Power Stage vaatii arvoisensa erikoiskokeen, ja tässähän se on! Loppuhuipennus ei jätä ketään kylmäksi - jos pidät näyttävistä hypyistä, tulet rakastamaan Ruuhimäen maalia. Ruuhimäen loppuosaan on yleisölle rakentumassa aivan erityinen tapahtuma-alue, jota hyödynnetään osana erikoiskoetta.”

Kuva: McKlein