Espanjan MM-rallissa mukana kuusi suomalaista

4.10.2017 13:57Rallin MM-sarja kääntyy loppusuoralle tulevana viikonloppuna, kun edessä on kauden 11. osakilpailu Espanjassa.

Kilpailu on samalla kauden ainoa osakilpailu, jossa ajetaan sekä asvaltilla että soralla. Suomalaisia rallissa nähdään kuusi kappaletta: Toyotan kolmikko Jari-Matti Latvala, Juho Hänninen ja Esapekka Lappi sekä WRC2-luokassa ajavat Teemu Suninen, Juuso Nordgren ja Max Vatanen.

Sarjan pistetilanne on kutkuttava ja Espanjassa on jälleen paljon pelissä. Ranskalainen, hallitseva maailmanmestari Sébastien Ogier johtaa 177 pisteellä, mutta Belgian Thierry Neuville on vain 17 pisteen perässä. Upean kauden ajanut virolainen Ott Tänäk pitää kolmatta sijaa 144 pisteellä ja Latvala on neljäs 123 pisteellä. Kun kaudesta on kolme rallia enää jäljellä, on Latvalla edelleen hyvät mahdollisuudet MM-mitaliin, mutta se vaatii onnistumisia kaikissa lopuissa kilpailuissa.

Muista suomalaisista Juho Hänninen on pisteissä kahdeksantena 58 pisteellä, Esapekka Lappi kymmenes 49 pisteellä ja Teemu Suninen kolmastoista 25 pisteellä.

Kuljettajien kommentit

Jari-Matti Latvala, WRC, Toyota Yaris WRC #10, Toyota Gazoo Racing WRC

- Pidän siitä, miten Espanjassa yhdistyy ensimmäisenä päivänä sora ja sitten on kaksi ajopäivää asvalttia. Tässä kilpailussa on MM-sarjan parhaat asvalttitiet, jotka muistuttavat moottoriradalla ajamista. Testasin kaksi päivää tätä kilpailua varten ja keskityimme jousituksen säätämiseen asvaltilla sekä keskuspyörästöön soralla. Erilaiset tienpinnat tarkoittavat tiimillemme lisää työtä ja meidän kuljettajien täytyy pystyä mukauttamaan ajotyylimme molempaan tietyyppiin. Automme oli voittovauhdissa Suomessa ja suorituskyky oli kohdallaan myös Saksassa, joten uskon meidän olevan Espanjassakin kilpailukykyisiä.

Juho Hänninen, WRC, Toyota Yaris WRC #11, Toyota Gazoo Racing WRC

- Auto tuntui testeissä hyvältä, juuri niin kuin se tuntui Saksassakin. Perjantai tulee olemaan haastava, koska erikoiskokeet ovat samoja kuin viime vuosina, mutta itse en ole täällä hetkeen ajanut. Jos tänä vuonna ei sada, niin en kuitenkaan usko, että kisa tulee olemaan mitenkään hirveän erilainen. Lauantaiana ja sunnuntaina on sitten muutama uusi pätkä, joten sen pitäisi auttaa meitä.

Esapekka Lappi, WRC, Toyota Yaris WRC #12, Toyota Gazoo Racing WRC

- Espanja on todella haastava ralli, jossa ajetaan sekä soralla että asvaltilla. Se on täysin eri tyyppinen ralli kuin mihin me olemme tottuneet. Soraosuudet muistuttavat mielestäni Portugalia ja asvalttipätkät ovat jokseenkin ainutlaatuisia: parhaita asvalttierikoiskokeita, mitä maailmasta löytyy. Saksassa meillä oli sekä hyviä että huonoja hetkiä, mutta pystyimme ajamaan kuitenkin myös hyviä aikoja ja uskon, että suorituskykyä riittää nyt molemmilla alustoilla.

Teemu Suninen, WRC2, Ford Fiesta R5 #32, M-Sport World Rally Team

- Espanja on mielenkiintoinen ralli, jossa ajetaan kahdella tietyypillä. Meidän täytyy olla ensimmäisenä päivänä valmiita ja keskittyneitä, jotta pystymme ajamaan hyviä aikoja heti aluksi. Pisteiden saaminen on tärkeää, sillä voin saavuttaa vielä hopeaa WRC2-luokassa.

Juuso Nordgren, WRC2, Skoda Fabia R5 #42, Skoda Motorsport II

- Pääsimme tänne Espanjaan ajamaan yhden kisan Skodan tehdaskuskina WRC2-luokassa. Tietysti tällainen mahdollisuus on hieno juttu, mutta toki se velvoittaa antamaan myös hyviä näyttöjä. Testejä olen päässyt ajamaan sekä soralla että asvaltilla, joten valmistautumisen pitäisi olla kunnossa. Tietysti tuleva kilpailu hieman jännittää, mutta jonkun verran helpottaa, että ajoin täällä jo viime vuonna. Tavoitteena on ajaa ehjä kisa maaliin asti ja olla nousujohteinen koko rallin ajan.

Max Vatanen, WRC2, Ford Fiesta R5 #86

- En ole ajanut Suomen MM-rallin jälkeen, joten on mukava päästä jälleen ralliauton rattiin. Normaalien fysiikkatreenien ja sisäkameravideoiden opiskelujen ohessa pääsimme myös testaamaan päivän verran Espanjan asvaltilla. Perjantai tulee olemaan kova päivä ja heti pitää olla hereillä. Täällä pitää pystyä mukauttamaan ajotyyliä nopeasti vaihteleviin olosuhteisiin. Tavoitteenani on nauttia rallista ja ajaa nousujohteinen kisa.

Espanjan MM-ralli 2017: Voittajan täytyy hallita sora ja asvaltti

Vuodesta 2010 asti Espanjan MM-rallin erikoisuutena on ollut se, että yksi ajopäivä ajetaan soralla. Tiimeille tämä tarkoittaa ylimääräistä jumppaa, kun perjantain 75 minuutin huollossa autot on muutettava sorasäädöistä asvaltille sopiviksi.

Ralli starttaa virallisesti torstaina, joskin tuolloin järjestetään vain viralliset lähtöseremoniat. Kilpaa ajetaan sitten ensimmäisen kerran perjantaina, jolloin edessä on kolme kahteen kertaan ajettavaa erikoiskoetta. Kuljettajien kunnon tauon jälkeen mittaa heti perjantaina muun muassa 38,95-kilometrinen Terra Alta.

Lauantaina siirrytään siis asvaltille ja edessä on jälleen kolmen erikoiskokeen setti tupalana sekä Saloussa meren äärellä ajettava yleisöerikoiskoe. Sama kaava jatkku myös päätöspäivänä sunnuntaina, jolloin kolme erikoiskoetta ajetaan kahdesti. Rallin päättyy Santa Marina 2 -erikoiskokeelle, joka toimii samalla lisäpisteitä jakavana Power Stage -pätkänä.

Erikoiskokeiden määrä: 19
Erikoiskoekilometrejä: 312,02 km
Kilpailun kokonaispituus: 1297,62 km

Kuva: TOYOTA GAZOO Racing