Hayden Paddon matkalla menestykseen

4.5.2016 00:00Huhtikuussa käydyssä Argentiinan MM-rallissa, kauden neljännessä osakilpailussa, yllätysvoittoon nousi Hyundain Hayden Paddon. Huikealla suorituksellaan 29-vuotias uusiseelantilainen varmisti paikkansa vakavasti otettavien, rallihuipulle tähtäävien lupausten listalla myös historiankirjoissa. Voittonsa myötä Paddonista tuli kaikkien aikojen ensimmäinen uusiseelantilainen MM-rallin voittanut kuljettaja.

Hayden Paddon väläytteli osaamistaan jo viime vuonna. Varsinainen nousu alkoi viime kesän Sardinian MM-rallista, jota hän johti pitkään kartanlukijansa John Kennardin kanssa. Lopulta Paddon joutui taipumaan Sebastien Ogierille, mutta myös toinen sija oli loistotulos Hyundain kakkostallissa kisaavalle uusiseelantilaiselle. Vakuuttavat otteet nostivat miehen tallinsa kovimmaksi kuljettajaksi ohi Thierry Neuvillen. Tällä kaudella Paddonin tie kävi jälleen kakkospallille helmikuisessa Ruotsin MM-rallissa. Uran ensimmäinen ykkössija irtosi Argentiinassa huhtikuussa, mikä nosti Paddonin samalla koko MM-sarjan toiseksi.

Geraldinen kaupungista, Uuden-Seelannin eteläiseltä saarelta lähtöisin olevan Hayden Paddonin päätymisestä ralliauton rattiin on kiittäminen hänen isäänsä, paikallista rallikuljettajaa Chris Paddonia, joka sai pojan kiinnostumaan autourheilusta jo varhain. Kilpailu mikroautoilla alkoi kuusivuotiaana. Pojan kasvaessa myös autojen koko tasaisesti kasvoi, ja menestystä tuli niin kansallisella kuin kansainväliselläkin tasolla. Kallista harrastusta yritteliäs nuorimies rahoitti paiskimalla töitä niin lehdenjakajana, mekaanikkona kuin varaosa- ja grillimyyjänä.

Vuonna 2002 viisitoistavuotias Paddon ajoi ensimmäisen rallinsa ajokkinaan isänsä Toyota Levin. Vauhti alkoi kiihtyä, kun hän seuraavina vuosina kisasi eteläisen saaren mestaruussarjassa ja sai tuntumaa asfaltilla ajamiseen.

Uuden-Seelannin rallisarjaan Paddon osallistui ensimmäisen kerran vuonna 2006 voittaen juniorimestaruuden Mitsubishi Evo 8:lla. Seuraavalla kaudella hän ajoi kotimaassaan ensimmäisen MM-rallinsa, ja peräkkäisinä vuosina 2008 ja 2009 Paddon voitti Uuden-Seelannin rallisarjan. Hyvien sijoitusten myötä Paddonin talli sai villin kortin Uuden-Seelannin rallisarjan N-ryhmään, ja lupaava kuski valittiin Pirellin nuorten kuljettajien ohjelmaan, jonka ansiosta hän ajoi täyden MM-sarjakauden 2010. Seuraavalle kaudelle auto vaihtui Subaruun, ja menestyksekäs yhteistyö belgialaisen Symtech Racingin kanssa tuotti tulosta siivittäen Paddonin tuotantoautojen maailmanmestaruuteen.  

Tie ei jatkunut aivan yhtä siloisena miehen noustua WRC2-luokkaan ja Skodan rattiin kausiksi 2012–2013. Paddon saavutti luokkavoiton kotirallissaan ja pääsi palkintopallisijoille myös Suomessa ja Saksassa, mutta talli joutui painimaan rahoitusvaikeuksien kanssa. Kausi 2013 päättyi lopulta kuitenkin mukavasti, kun Paddon otti uransa kolmannen Uuden-Seelannin mestaruuden ja hänen onnistui kiinnittää WRC-tallien huomio.

Debyytti WRC-kuljettajana tapahtui Katalonian rallissa. Paddon sijoittui rengasongelmista huolimatta rallissa kahdeksanneksi, mikä pönkitti kuljettajan itseluottamusta. Paluuta ralliteille tehnyt Hyundai niin ikään vakuuttui miehen otteista, ja kuusi MM-rallia sisältävä sopimus allekirjoitettiin; Tällä ensimmäisellä varsinaisella WRC-kaudellaan 2014 Paddon vuorotteli Dani Sordon kanssa i20-autossa. Paddon osoitti tasaisuutensa ajamalla jokaisen rallinsa maaliin saavuttaen kaudella kaikkiaan 15 MM-pistettä.

Vuonna 2015 Paddon teki viimein läpimurron rallihuippujen joukkoon; Suomen rallin ulosajoa lukuun ottamatta uusiseelantilainen ajoi jokaisessa kilpailussaan pisteille, ja Sardinian rallissa hän oli lähellä uransa avausvoittoa. Kuluvalla kaudella Paddonin kaasujalka on yhä vain raskaampi – viimeisimpinä meriitteinä kakkossija Ruotsissa ja uran ensimmäinen ykkössija Argentiinassa.

Argentiinan MM-ralli oli täydellinen jännitysnäytelmä, joka sai lopulta onnellisen päätöksensä Paddonin ja konkarikartturi Kennardin jättäessä taakseen Volkswagenin tallikaverukset Sebastien Ogierin ja Andreas Mikkelsenin. Vääntö Ogierin kanssa oli tiukkaa kisan loppuun saakka, ja eipä Hyundailla selvitty täysin ilman teknisiä ongelmiakaan. Paddon ajoi viimeisellä erikoiskokeella kuitenkin loistavan pohja-ajan.

- En voi uskoa tätä; en osannut kuvitella, että minulla olisi vielä mahdollisuuksia viimeisellä erikoiskokeella jäätyäni aamulla niin paljon Ogierille. Annoin kaikkeni, vaikka kapeat ja kiemurtelevat tiet, joita El Condorin pätkällä riitti, eivät olekaan vahvuuksiani, Paddon totesi wrc.comin haastattelussa.

Voitto oli tiimille toinen sitten Saksan MM-rallin 2014, ja ensimmäinen uuden sukupolven i20-autolla.

- Tätä ralliviikonloppua ei hevillä unohda, tiimipäällikkö Michel Nandan hehkutti Hyundain verkkosivuilla. Hayden teki kaikkien aikojen suorituksensa. Uuden sukupolven i20-auton eteen on työskennelty kovasti, ja on hienoa nähdä työn kantavan hedelmää. Nautimme tästä hetkestä, mutta kehitystyö ei toki jää tähän.

- Tiesin jo ensimmäisessä testissä, että tällä autolla tullaan vielä voittamaan. En uskonut sen kuitenkaan tulevan näin nopeasti. Tulos oli koko tiimin ansiota ja olen varma, että tämä on meille vasta alkua, Paddon iloitsi.

Kotimaaperällä ja Whangarein rallilla pyörähtämisen jälkeen Hyundai i20:n keula osoittaa kohti toukokuista Portugalin MM-rallia. Paddon jatkaa vakuuttavaa kauttaan MM-sarjan kakkosena.


Teksti: Katja Ketola ja Henri Miettinen
Lähteet: haydenpaddon.com; wrc.com; motorsport.hyundai.com