HS hehkuttaa: High Peak sai viideksi vuodeksi yksinoikeuden rallin MM-sarjan fanituotteiden myyntiin

11.1.2018 14:09Suomalaisilla on vahva edustus tämän kauden ralliautoilun MM-sarjassa, eikä se koske pelkästään kuskeja tai Tommi Mäkisen johtamaa Toyota-tallia.

Helsingin Sanomien mukaan Espoossa päämajaansa pitävä High Peak Finland Oy on tehnyt merkittävän sopimuksen rallin MM-sarjan promoottorin WRC:n kanssa.
WRC (World Rally Championship) pyörittää koko rallin MM-sarjaa. Sen pohjalta nykyisiä ralliautoja kutsutaan WRC-luokan autoiksi.
Suomalaisyritys vastaa seuraavat viisi vuotta kaikista MM-sarjan fanituotteista, verkkokaupasta ja kumppanimyynnistä. Sopimuksen arvo on merkittävä, noin kymmenen miljoonaa euroa.

High Peak voitti tarjouskilpailun näyttöjen ja osaamisen kautta ja nappasi sopimuksen brittiläiseltä yritykseltä.

”Emme lähteneet kalastelemaan sopimusta, vaan kerroimme rehellisesti, mitä kannattaa tehdä toisin. Parantamisen varaa oli paljon”, yrityksen osaomistaja ja myyntijohtaja Sami Eljaala sanoo.

Yrityksellä on kolme omistajaa ja 24 työntekijää – toki omistajatkin tekevät töitä. Eljaala aikoo itse kiertää myyntihommissa ainakin kaikki Euroopassa ajettavat MM-rallit. Kaikkiaan sarjassa on kolmetoista osakilpailua, joista Meksiko, Argentiina ja Australia ovat kaukoralleja.

Fanituotteiden myyminen olisi helppoa, jos kaikki kisat olisivat samalla tasolla kuin Suomen MM-ralli. Esimerkiksi kierrätyslegoista tehdyt pienoisautot myytiin Jyväskylässä loppuun 39 euron hintaan ennen kuin ralli edes ehti alkaa.

Myös Etelä-Amerikan ralleissa, Espanjassa ja Portugalissa rallin oheistuotteet käyvät hyvin kaupaksi. Vähiten yleisöä keräävät MM-rallit, kuten Korsika ja Sardinia, teettävät vastaavasti eniten töitä sijaintiinsa nähden. Niissä oheistuotteiden myynnistä on vähäisempää kuin muualla.

Myydyin tuote on yhä perinteinen rallilippis ja t-paita. Kaikkiaan myynnissä on noin 60 tuotetta, joita voi ostaa rallin aikana tai tilata tammikuun alussa avatusta verkkokaupasta. Nettimyynti toimii suoraan WRC.comin palvelualustalta.

Tuotteet suunnitellaan Suomessa. Pääsuunnittelijoina ovat Aleksi Revonkorpi ja Juhana Peltomaa. Nettikaupan tuotteet toimitetaan Puolasta. Ralleihin tuotteet kuljetetaan kahdessa merikontissa. Ne muutetaan kisapaikalla 50 neliön myyntitilaksi.

Kontit kulkevat Euroopassa MM-ralleista vastaavan tv-tuotannon mukana. Kaukoralleihin ei viedä kontteja, vaan myynti tapahtuu teltoista. ”Konttien kuljetus on tällä tavalla luotettavinta”, Eljaala sanoo.

Ralleissa on High Peakin oman henkilökunnan lisäksi sikäläisiä myyjiä, mistä on apua myynnissä. Rallitalleilla on kilpailuissa myynnissä omia fanituotteitaan, joten kilpailu myös sillä puolella on kovaa.

Eljaala korostaa, että tuotteiden pitää olla hyvälaatuisia, kestäviä ja muodinmukaisia, että niitä voi käyttää muuallakin kuin ralleissa.

”Markan paitaa ei kannata myydä. Ralliväki tekee yleensä alle viidenkymmenen euron heräteostoksia.”

Yllättävä tieto on, että rallissa fanit ostavat eniten yksittäisen rallin fanituotteita tai itse sarjan eli WRC:n logoon ja nimeen liittyviä tuotteita. Vasta sitten tulevat kuskit ja tallit.

”Formula ykkösissä fanit ostavat eniten automerkkiin, kuten Ferrariin, liittyviä tuotteita ja ratamoottoripyöräilyssä ajajien nimellä olevaa kamaa”, Eljaala sanoo.

Rallissa faneja kiinnostavat yleisellä tasolla eniten maailmanmestarit ja värikkäät kuljettajat. Yhdeksänkertainen maailmanmestari Sébastien Loeb palaa tällä kaudella MM-ralleihin ja ajaa Citroënilla kolme osakilpailua Meksikossa, Korsikassa ja Espanjassa.

”Loeb kiinnostaa varmasti nimenä ja lisää fanimyyntiä”, Eljaala arvelee.

Tiettyjen maiden rallipaikoissa on myös laitonta krääsää ja tuotemyyntiä, jota on vaikea valvoa. Virallisille myyntipaikoille huijarit eivät pääse.

”Kaikenlaista on nähty, kun on vuosi kierretty katsomassa”, Eljaala sanoo.

Aasian maiden mukaantulo MM-ralleihin toisi vipinää myös High Peakin toimintaa. Kiinassa on ajettu vain yhden kerran MM-rallia vuonna 1999. Kiinassa ja Japanissa on valtavat markkinat urheilun fanituotteille, kuten jalkapallon Englannin Valioliigan joukkueiden tuotemyyntikin kertoo.

”Aasialainen kuljettaja MM-sarjassa olisi todellinen namupala ja todella kova juttu oheistuotteiden myynnille. Vielä se ei onnistu”, Eljaala sanoo.

Kauden avaus tammikuun lopussa Monte Carlossa jännittää taatusti kuskeja ja talleja. Mutta mitä fanituotteiden valmistaja jännittää?

”Sitä, miten iso yleisö ottaa uudet tuotteet vastaan. Kuluttaja on arvaamaton”, Eljaala sanoo.

Rallin MM-sarja 2018

Monte Carlo, 25.–28. tammikuuta 
Ruotsi, 15.–18. helmikuuta 
Meksiko, 8.–11. maaliskuuta 
Ranska, 5. –8. huhtikuuta 
Argentiina, 26.–29. huhtikuuta 
Portugali, 17.–20. toukokuuta 
Italia, 7. –10. kesäkuuta 
Suomi, 26.–29. heinäkuuta 
Saksa, 16.–19. elokuuta 
Turkki, 13.–16. syyskuuta 
Britannia, 4.–7. lokakuuta
Espanja, 25.–28. lokakuuta
Australia, 15.–18. marraskuuta


Lähde: Helsingin Sanomat
Kuva: WRC