Korsikan kurveihin neljä suomalaista – Suniselle etua kartingista?

Rallin MM-sarja 2019 jatkuu tulevana viikonloppuna legendaarisella Korsikan MM-rallilla. Takaisin Eurooppaan Meksikon kisan jälkeen siirtynyt MM-sarja vaihtaa näin ollen mantereen lisäksi ajoalustaa, sillä kyseessä on kauden ensimmäinen niin sanotusti puhdas asfalttiralli.

Suomalaiskuljettajia Korsikan teille päästetään neljä. WRC-luokassa mukana ovat tutut Jari-Matti LatvalaEsapekka Lappi ja Teemu Suninen. Rallimaailman puhutuin superlupaus Kalle Rovanperä jatkaa kauttaan WRC 2 Pro -luokassa.

MM-sarjan kärjessä Korsikan ralliin lähtee virolainen Ott Tänak 65 pisteen saaliilla. Meksikossa vauhtinsa ja voimansa näyttänyt ranskalainen kestomestari Sebastien Ogier lähtee jahtaamaan kauden kolmatta voittoaan MM-pisteiden kakkospaikalta, vain neljä pistettä Tänakia perässä. Kolmantena pisteissä on Hyundain belgialaiskuljettaja Thierry Neuville 55 pisteellä.

Paras suomalainen MM-pisteissä on kuudentena oleva Lappi 20 pisteellä. Latvala on MM-sarjan kahdeksas 14 pisteellä. Sunisen haasteellinen alkukausi on tuottanut tilille vain yhden pisteen ja Sunisen sijoitus on 18. 

Korsikan MM-ralliin lähdettäessä Hyundai on Meksikon tapaan kierrättänyt kuskejaan. MM-sarjan yhdeksäntenä olevaa Andreas Mikkelseniä ei Korsikalla nähdä, vaan kautensa Meksikossa avannut Dani Sordo jatkaa Hyundain miehistössä. Hyundain ratissa Korsikalla nähdää Sordon ja Neuvillen lisäksi todellinen asfalttiässä, kun rallin yhdeksänkertainen maailmanmestari ja MM-sarjan seitsemättä sijaa pitävä Sebastien Loeb osallistuu kilpailuun.

Valmistajien pisteissä Toyota Gazoo Racing WRT pitää kärkipaikkaa 86 pisteellä. Kahdeksan pisteen päässä vaanii Citroen Total WRT (78) ja 77 pisteellä Hyundai Shell Mobis WRT on kolmantena.

Kuljettajien kommentit

Teemu Suninen, Ford Fiesta WRC #3, M-Sport Ford World Rally Team 

- Odotan todella paljon kauden ensimmäistä kunnon asfalttirallia. Aloitin urani tällä pinnalla, mutta karting-auton ajaminen on aika erilaista verrattuna WRC-autoon.

– Valmistautuessamme jaoimme Elfyn Evansin kanssa pari testipäivää ja auto tuntui todella hyvältä. Korsikan kaltaisessa rallissa on todella tärkeää löytää hyvä balanssi auton kanssa ja uskon, että onnistuimme siinä.

– En kilpaillut täällä viime vuonna ja reitin on kerrottu olevan aika erilainen tänä vuonna. Mitä olen ymmärtänyt, niin erikoiskokeet ovat jonkun verran nopeampia ja hieman samankaltaisia kuin Kataloniassa.

– Kiinnostavaa nähdä miten käy, mutta meidän tarkoituksemme on päästä rallin maaliin puhtaasti. Jos pystymme siihen, kauden jatko on henkisesti todella paljon helpompaa.

Esapekka Lappi, WRC, Citroen C3 WRC #4, Citroen Total WRT

– Olen aina nauttinut Korsikan rallista enkä malta odottaa sen alkua. Rakastan puhtaalla asfaltilla ajamisesta, kuten täällä ja Kataloniassa. Haaste on tehdä alusta saakka hyvät nuotit. Uskon, että nuotit ovat asfaltilla vielä tärkeämmät kuin soralla, jotta voit saada linjat ja mutkanopeudet kohdilleen. Tänä vuonna olemme kaikki samassa veneessä erikoiskokeiden tuntemuksen osalta, sillä reittiä on uudistettu.

– Tämä on meille mahdollisuus, vaikkei se helppoa olekaan. Yleisesti meillä on vähemmän kokemusta erikoiskokeista muissa ralleissa. Joka tapauksessa testimme menitvät hyvin ja oloni on itsevarma. Toivon olevani vähintään yhtä kilpailukykyinen kuin viime vuonna.

Jari-Matti Latvala, WRC, Toyota Yaris WRC #10, Toyota Gazoo Racing WRT

– Korsika on ralli, jota aina odotan erityisellä innolla. Karkea asfaltti tarjoaa hyvän pidon ja tiet ovat yleensä aika puhtaita. Saari itsessään on myös todella kaunis. Tykkään myös tämän vuoden reitistä, joka on hieman muuttunut. Muutama erikoiskoe näistä ajettiin 2015, jolloin voitin täällä, joten minulla on niistä hyviä muistoja.

– Meillä oli hyvät testit viime viikolla. Ajoimme 200 kilometriä ja kokeilimme paljon asioita paitsi tätä rallia, myös tulevaisuuden kehitystyötä varten. Monte Carlossa taistelin auton aliohjautumisen kanssa, joten teimme sen kanssa paljon töitä. Paransimme auton käyttäytymistä käännöksissä ja jarrutuksissa. Tunnen oloni itsevarmemmaksi auton kanssa. 

Kalle Rovanperä, WRC 2 Pro, Skoda Fabia R5 #21, Skoda Motorsport

- Autoon tuntui löytyvän hyvät säädöt ja hyvä fiilis jäi päälle. Korsikan asfaltti on vielä hieman erilaista, joten siellä nähdään toimivatko säädöt vai eivät. Korsikan kilpailu on haastava ja kokemusta lähdetään hakemaan, mutta samalla tavalla kuin muissakin kisoissa, meidän pitäisi pystyä ajamaan kärkiaikoja.

– Aiemmin olen Italiassa ajanut jokusen asfalttikisan, mutta vain yhdessä kisassa päällyste oli samantyylistä kuin Korsikalla, joten siitä ei kauheasti tässä ole apuja. Odotan kyllä, että päästään uusiin maisemiin oppimaan vaikeaa kisaa. Toivottavasti tällä kertaa saadaan hyvä tulos, toisin kuin alkukauden kisoissa.

Tuhannet mutkat ja puhdas asfaltti tarjoavat kilpailulle huikean näyttämön

Legenda kertoo, että jos olet löytänyt 100 metrin suoran Korsikalta, olet todellisuudessa erehtynyt saaresta. Mutkainen ja legendaarinen Korsika tarjoaa kauden ensimmäisen puhtaan asfalttirallin, jossa viime vuonna nähtiin ratkaisuja jo ensimmäisillä erikoiskokeilla hallitsevan maailmanmestarin, Sebastien Ogierin hyökätessä mestarin arvolle sopivasti. 

Lähtöjärjestys ei Korsikalla näyttele Meksikon kaltaista roolia, kun irtopinnalta on siirrytty kestopäällysteelle. Näin ollen MM-sarjaa johtavan ja ensimmäisenä reitillä ajavan Ott Tänakinkilpailukyky mitataan toden teolla takaa tulevien kanssa.

Korsikan MM-ralli käynnistyy perjantaina kello 9.29 Suomen aikaa. 14 erikoiskokeen rallissa ajetaan yhteensä 347,51 ek-kilometriä. Rallin loppuhuipennus nähdään sunnuntaina kello 13.18 Suomen aikaa alkavalla Power Stage -erikoiskokeella, jonka Yle lähettää suorana lähetyksenä kello 13.00 alkaen sekä Yle TV1 -kanavalla että Yle Areenassa.

Kilpailun kotisivuille tästä
Kilpailuun ilmoittautuneiden listaan tästä
Kilpailun reittiaikatauluun tästä

Erikoiskokeiden määrä: 14
Erikoiskoekilometrejä: 347,51 km
Kilpailun kokonaispituus: 1194,06 km

MUISTA MYÖS YLEN LÄHETYKSET KORSIKAN MM-RALLISTA!

VIDEO

Naiskuljettaja, belgialainen Gilberte Thirion voitti ensimmäisen ajetun Korsikan rallin vuonna 1956. 1986 puolestaan ihmeteltiin hurjaa rallia moderneilla B-ryhmän turboautoilla – ja kisa päättyikin suomalaisittain synkissä tunnelmissa.

 

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close