Onnistunut Neste Ralli julkaisi tapahtuman tunnusluvut - Kävijöiltä kiitosta, tunnelma edelleen ylivoimainen vetovoimatekijä

16.10.2017 11:0027.-30.7. Keski-Suomessa ajettu Suomen MM-ralli oli suurin ja suosituin vuosiin, kertovat sekä mediaraportit, palautekyselyt että järjestäjä AKK Sportsin tänään julki antamat tunnusluvut. Onnistuneesta tapahtumasta vaikuttuneen rallin MM-sarjan toimitusjohtajan mukaan Suomen MM-rallin asema sarjan mittapuuna ja avaintapahtumana vahvistuu vuoden 2017 myötä entisestään.

Heinäkuun lopussa kisatun Neste Rallin käsikirjoitus ei olisi voinut olla jännittävämpi, ja vuosikausiin menestyksekkäin sinivalkoinen lopputulos kruunautui yleisömeren hurratessa Esapekka Lapin voittoa ja Juho Hännisen riemukasta 3. sijaa Jyväskylän Paviljongilla. Neste Ralli vankisti asemiaan Suomen merkittävimpänä vuotuisena urheilutapahtumana niin kasvaneiden yleisö- ja medialukujen kuin positiivisten kävijäpalautteidenkin myötä. ”Sorateiden Grand Prix” onkin helppo nähdä suomalaisen autourheilun uuden nousukauden tiivistymänä.

Tapahtumassa koettiin tänä vuonna noin 265 000 katsojaelämystä, kasvua viime vuoden lukuihin kertyi peräti 13%. Myös Jyväskylän Paviljongin kilpailukeskus ja huoltoparkki kestitsivät enemmän rallivieraita kuin viime vuonna, yhteensä neljän tapahtumapäivän aikana noin 61 000. Jyväskylän keskustassa ajettu Harjun erikoiskoe oli katsojamäärältään suurin yleisömagneetti jälleen tänä vuonna 35 000 katsojallaan. Jyväskylän ammattikorkeakoulun toteuttaman kävijäkyselyn perusteella katsojien suosikkierikoiskokeeksi noussut maailmankuulu Ouninpohja vakuutti sekin yleisömäärällään, kooten yhden kisapäivän aikana Jämsässä ajettavalle osuudelle noin 20 000 rallifania.

Kävijäkyselyn perusteella tapahtuman ylivoimainen motivaatio- ja tyytyväisyystekijä oli tänäkin vuonna tunnelma, mikä näkyi myös autourheilun kansainvälisen kattojärjestö FIA:n tekemissä kilpailija-, tiimi- ja mediakyselyissä. Tunnelman ohella kummissakin kyselyissä tyytyväisyystekijöinä korostuivat tapahtuman ensiluokkainen turvallisuus, laadukkaat järjestelyt ja vahvat perinteet.

Naiskatsojien osuus kasvussa, kansainvälinen tavoittavuus laajempaa kuin koskaan

Kävijäkyselyn aineiston perusteella Suomen MM-ralli näyttäytyy koko kansan urheilujuhlana, joka kokoaa yhteen perheitä, ystäväpiirejä, urheilufaneja ja yritysvieraita. Kansainvälisiä kävijöitä tapahtumassa on vuosittain noin 8-12%. Sekä naisten että ensikertalaisten osuus kävijöistä on kasvanut viime vuoteen verrattuna – kaikista kävijöistä naisia on nyt noin 33%. Kävijäkyselyyn vastanneista, runsaasta 1400 rallivieraasta, peräti 95,2% on valmis suosittelemaan tapahtumaa läheisilleen ja 88,2% aikoo osallistua jälleen ensi vuonna tapahtumaan.

Neste Rallin suosion vahvistumisesta kertovat myös eri medioista saadut raportit. Tapahtumaa saapui seuraamaan 448 akkreditoitunutta journalistia, 12,5% enemmän kuin viime vuonna. Televisiointi oli laajempaa kuin koskaan, sillä tapahtumasta lähetettiin viisi erikoiskoetta mukaan lukien ikoninen Ouninpohja, mikä aiheutti myös piikin kansainvälisessä kiinnostuksessa. TV-signaali jaettiin yli 100 maahan ja kilpailua seurasi aktiivisesti 35 televisioyhtiötä.

Sosiaalisen median tavoittavuus nousi kilpailuviikolla noin 97 miljoonaan ja rallia seurattiin heinäkuussa Neste Rallin sekä WRC:n verkkosivuilla yhteensä 2,5 miljoonan vierailun verran. Yle Ralliradion seuraajamäärä kasvoi verkossa Iähes 100%. Erityisesti sosiaalisen median raporteissa näkyy nuorten aikuisten kiinnostus tapahtumaan – samaa havaintoa tukee kesän korvilla julkaistu Sponsor Insightin tutkimus, jonka mukaan Neste Ralli on eniten seurattu urheilutapahtuma 18-29- vuotiaiden miesten joukossa, ja 4. seuratuin saman ikäisten naisten joukossa.

"Tämän vuoden positiiviset palautteet ja kasvaneet tunnusluvut kertovat, että olemme kehityksessä oikealla tiellä. Haluan antaa lämpimät kiitokset kaikille niille, jotka ovat saaneet tämän kanssamme aikaan; yli 4500 rallintekijälle ja yli 100 seuralle; sitoutuneille yhteistyökumppaneillemme sekä tietenkin mahtavalle yleisöllemme, jolle tätä kaikkea teemme. Tämä vuosi motivoi vieläkin parempaan tulevana kesänä, ja toivomme pystyvämme tarjoamaan entistä mielekkäämpiä kokemuksia jälleen heinäkuun lopussa Keski-Suomen sorateillä”, kuvailee Neste Rallin promoottori Jani Backman.

“Neste Ralli on jo pitkään ollut rallin MM-sarjan mittapuu sekä urheilullisten ansioiden, kaupallisen osaamisen että katsojaelämysten rakentamisen suhteen. Vuosi 2017 jatkoi tätä kehitystä vaikuttavalla yleisön kasvulla ja mediakiinnostuksella. Muun muassa näistä syistä olemme pitkäjänteisesti sitoutuneita yhteistyöhön AKK:n kanssa pitääksemme Neste Rallin jatkossakin MM-sarjan avaintapahtumana”, summaa onnistunutta vuotta rallin MM-sarjan toimitusjohtaja Oliver Ciesla.

 

Neste Rallin 2017 talousvaikutustutkimuksen tulokset tullaan julkaisemaan marraskuun aikana. Tulevan kesän kilpailureitti paljastetaan helmi-maaliskuun vaihteessa 2018.