Rallin MM-sarja vahvisti ennätykselliset TV-lukemat – Suomen MM-ralli suosituimpien joukossa

15.3.2019 08:00Rallin MM-sarjan promoottorin, WRC:n teettämän tutkimuksen mukaan MM-sarjan TV-lähetysajat kasvoivat peräti 140 prosenttia kuudessa vuodessa. Samalla maailmanlaajuinen TV-katsojaluku saavutti 800 miljoonaa jo toisena vuotena peräkkäin. TV-markkina-alueilla mitattuna Suomen MM-ralli, Neste Ralli, sijoittui kuuden parhaimman joukkoon. Lisäksi MM-sarjaan osallistuvien automerkkien media-arvo on lisääntynyt ja digitaalisen sekä sosiaalisen median tilanne on vahva.

Nielsen Sportsin WRC:lle tekemän raportin mukaan kaudella 2018 MM-rallin televisiolähetysajat kohosivat ennätyslukemiin. Loppukauden maailmanmestaruustaistelu Sebastian OgierinThierry Neuvillen ja Ott Tänakin välillä auttoi nostamaan kauden yhteenlasketun TV-ajan ennennäkemättömään 14 208 tuntiin. Tämä on ensimmäinen kerta, kun lähetysajoissa on päästy yli 14 000 tunnin. 

Rallin MM-sarja on jatkanut vuosittaista kasvuaan, kasvun ollen 140 prosenttia vuodesta 2013, jolloin vastaava lukema oli 5 900 tuntia. Raportin luvut osoittavat, että 823,79 miljoonaa ihmistä katsoi lähetyksiä viime kaudella, mikä on 36 prosenttia enemmän kuin 2013, jolloin MM-sarjan promoottori otti sarjan kaupalliset oikeudet omistukseensa. 

- Viime aikoina fanit ovat päässeet nauttimaan arvaamattomuudesta ja jännityksestä, joka on tuottanut fantastisia taisteluja rallin voitosta. Kilpailurakenteeseen tehdyt muutokset ja mielenkiintoinen Power Stage ovat auttaneet nostamaan fanien kiinnostuksen uudelle tasolle, WRC:n toimitusjohtaja Oliver Ciesla nostaa esille kasvun ja ennätyslukujen taustalla.

- Kilpailu uuden sukupolven WRC-autoilla on ollut tiukempaa kuin koskaan. Viisi eri kuljettajaa voitti rallin viime kaudella ja jokainen sarjan neljästä tehdastiimistä voitti ainakin kerran, Ciesla lisää. 

- Vuodesta 2014 televisioon tuotettujen live-lähetysten määrä on tuplaantunut 50 tuntiin. Samalla WRC:n lähetyskumppaneille tarjotut kokonaistuntimäärät, on kasvanut 38 prosenttia 85 tuntiin, hän jatkaa.

Katsotuimmat rallit – Neste Ralli yksi suosituimmista

Monte-Carlo, Espanja ja Australia olivat katsotuimmat rallit kaudella 2018. Korkean profiilin avauskisassa Monacossa saavutettiin perinteisesti kauden yleisöhuippu, mutta luvut kohosivat jälleen kahden viimeisen kisan aikana, kun voittotaistelu kävi kuumimmillaan. Ranska, Puola, Belgia, Suomi, Espanja ja Japani olivat kuusi parasta TV-markkina-aluetta. 

Neste Ralli on tunnetusti ollut yksi seuratuimmista ralleista niin kansainvälisin kuin kansallisinkin mittarein mitattuna. Kaudella 2019 MM-rallia näytetään Suomessa YLE:n kanavissa kattavasti sekä live-lähetyksien että koosteiden muodossa.

Ylen kanavilta nähdään kauden aikana eri kisoista kaikkiaan noin 50 live-EK -lähetystä. Ralli on vahvasti esillä myös TV2:n Kisaennakoissa, Päiväkoosteissa sekä kisat niputtavissa Kisakoosteissa. Innokkaimpia rallifaneja palvelee Yle Urheilun nettisivut, jossa on live-seurannan lisäksi tarjolla koostevideot jokaisesta EK:sta, Teksti-TV:n tulospalvelu, sekä luonnollisesti Jyväskylän MM-rallissa – aamusta iltaan – legendaarinen Ralliradio. MM-ralli on vahvasti esillä myös Yle Urheilun Urheiluruudussa ja Urheiluradiossa.

- Jyväskylän kisa on kiistatta maailman parhaiten järjestetty ja seuratuin MM-ralli. Sen myötä suomalaiset ralliperinteet ovat maailman vahvimmat. Yle Urheilu on ylpeä voidessaan olla osa huikeaa perintöä ja omalta osaltaan entisestään vahvistaa sitä, kertoo Yle Urheilun tapahtumaurheilusta vastaava toimituspäällikkö Sasha Ikonen.    

Autovalmistajien media-arvo kasvoi – digitaalisen ja sosiaalisen median suosio vahvaa

Nielsenin luvut osoittivat raportissa myös kasvaneita hyötyjä MM-sarjaan osallistuneille autovalmistajille. Valmistajien media-arvo kasvoi ensimmäistä kertaa yli 100 miljoonan euron. Keskimäärin valmistajien media-arvo on kasvanut 70 prosenttia viimeisen viiden vuoden aikana. 

Raportti kertoi lisäksi vahvoista digitaalisen ja sosiaalisen median luvuista. Rallin MM-sarjan virallisissa kanavissa oli yli 105 miljoonaa videon katselua ja yli 1,3 miljardia online-näyttökertaa ja digitaalisten alustojen seuraajamäärä ylsi 10 miljoonaan.