Rallin MM-sarjan verkkokaupassa huomioidaan myös E-urheilijat

30.1.2018 09:15Suomalaisyritys sai vastuulleen rallin MM-sarjan fanituotteet ja verkkokaupan: ”Lähes 100 euron keskiostos on yllättänyt”.

Suomalaisen High Peakin suunnittelema ja toteuttama WRC:n verkkokauppa shop.wrc.com aukesi vuoden alussa. Myynti on ollut heti positiivinen yllätys.
”Keskiostos on ollut lähes 100 euroa, mikä on tuplasti enemmän kuin osasimme odottaa. Tämä kertoo siitä, että uudet tuotteet miellyttävät”, sanoo High Peak Finland Oy:n myyntijohtaja Sami Eljaala.

Noin 10 miljoonan arvoisen sopimuksen ansiosta High Peak vastaa seuraavat viisi vuotta kaikkien WRC-tuotteiden suunnittelusta ja toteutuksesta. Verkkokaupasta löytyy nyt kaksi erillistä mallistoa: perinteisempi fani-mallisto ja tavalliseen arkeen suunniteltu lifestyle-mallisto.

”Ihmiset haluavat vaatteita, joita voi käyttää myös urheilutapahtuman ulkopuolella. Niissä WRC-logo tuodaan esiin tyylikkäästi ja hillitysti”, Eljaala sanoo.

Uutena juttuna High Peak lanseerasi kokonaisen malliston lapsille.

”Moni haluaa siirtää innostustaan myös jälkipolville, ja toki rallireissuilta halutaan viedä tuliaisia kotiin. Rallitapahtumissakin käy paljon lapsia”, Eljaala perustelee ja paljastaa, että MM-sarjan kuskien suosikki oli WRC-potkupuku.

E-urheilijat tuovat viidesosan myynnistä

Seuraavan sukupolven rallifanien lisäksi High Peak haluaa huomioida myös E-urheilijat, jotka tuovat arviolta noin neljäsosan verkkokaupan myynnistä.

”Noin 20 % myynnistä tulee Yhdysvalloista. Siellä rallia ei juuri seurata, mutta WRC-peli on iso juttu. Yllättävän monelle WRC tarkoittaakin nykyään vain tietokonepeliä”, Eljaala sanoo.

Uudempaa sukupolvea on pyritty huomioimaan muun muassa moderneilla lippis- ja hupparimalleilla. Yli 50 tuotteen mallistosta löytyy valinnanvaraa.

”Lippalakkeja on nyt seitsemän erilaista – ja 22 uutta designia on jo olemassa”, Eljaala sanoo.

High Peak aikookin muuttaa tuotemallistoaan jatkuvasti rallin MM-sarjan edetessä.

”Seuraamme, mikä tuote myy ja mikä ei. Myös maalla on vaikutusta. Esimerkiksi Etelä-Amerikan ralleja varten lisätään jatkossa väriä, koska siellä musta ei myy yhtä hyvin kuin Suomessa.”

Tavoitteena satojatuhansia kävijöitä kuukaudessa

Ensimmäisen kolmen viikon aikana WRC:n uudessa verkkokaupassa on käynyt jo kymmeniä tuhansia vierailijoita. Kun rallikausi pyörähti käyntiin Monte Carlossa, kasvavat määrät varmasti.

”Tavoitteenamme on, että saamme sivuille satoja tuhansia visiittejä kuukaudessa. Suuri bisnes tehdään verkkokaupassa, mutta toki paikan päällä MM-osakilpailuissa tapahtuvalla myynnillä on myös iso merkitys. Ihmiset haluavat nähdä ja hypistellä tuotteita”, Eljaala kertoo.


Teksti: Riikka Lamminen / High Peak
Kuva: Maija Mikkola / High Peak