Ruotsin MM-ralli on ovella - suomalaisten tunnelmat ja kisafaktat

7.2.2017 17:27Rallin MM-sarja jatkuu 9.-12.2. suomalaisittain mielenkiintoisissa maisemissa Ruotsissa. Kauden avanneessa Monte-Carlon rallissa nähtiin hienoja suorituksia Toyota Gazoo Racingin kuljettajilta Jari-Matti Latvalalta ja Juho Hänniseltä. Hänninen oli ennen keskeytystään rallin neljäs ja Latvala ajoi lopulta upeasti koko rallin toiseksi. Ruotsin rallin lumiset haasteet tulevat mittaamaan tehokkaasti paitsi kuljettajien taidot, myös uusien WRC-autojen todelliset voimasuhteet.

Toyota-kaksikon lisäksi Ruotsissa nähdään kolme muutakin suomalaiskuljettajaa, sillä myös Teemu Suninen, Jukka Ketomäki ja Taisko Lario kilpailevat länsinaapurissa. AKK:n Tulevaisuuden Tähti -kilpailun 2014 voittanut Suninen taisteli on kiivennyt tehokkaasti kohti rallimaailman huippua, taistellen viime kaudella WRC2-luokan mestaruudesta Esapekka Lapin kanssa ja korjaten lopulta hopeaa. Tällä kaudella Suninen ajaa M-Sportin Ford Fiesta R5:lla vähintään viisi MM-rallia WRC2-luokassa sekä samaisen tallin Ford Fiesta WRC –autolla Puolan ja Suomen MM-rallit.

Kautensa Rovaniemen Arctic Lapland Rallysta aloittanut Jukka Ketomäki on tunnettu nimi niin kotimaisilta kuin kansainvälisiltä rallipoluilta ja nyt 40-vuotias konkari on kesyttämässä Skoda Fabia R5 -autoa omakseen. Mies muistetaan Ruotsista muun muassa vuodelta 2015 ison N-ryhmän voittajana. Moottoriurheiluperheen 21-vesa, Taisko Lario tunnetaan varsinkin Ralli SM -sarjasta. Nuorukaisella on viime kaudelta takana jo kaksi MM-rallia Puolasta ja Suomesta, joten nyt on kolmannen kilpailun ja ensimmäisen MM-lumirallin aika.

Jari-Matti Latvala, WRC, Toyota Yaris WRC #10, Toyota Gazoo Racing WRC

”Minulla on hienoja muistoja Ruotsista, sillä voitin siellä ensimmäisen MM-rallini vuonna 2008. Nyt tietysti olosuhteet ovat todella erilaiset kuin silloin. Olen päässyt testaamaan Toyotaa lumella jo ennen joulua sekä viime viikolla ja olemme mielestäni pystyneet kehittämään isoin askelin sekä autoa että tiimiä. Monten tulos oli tietysti hyvä, mutta Ruotsista ei ole välttämättä realistista odottaa samanlaista menestystä. Täytyy muistaa, että tiimimme ja tämä WRC-projekti ovat täysin uusia. Toivon, että Ruotsissa on muutaman asteen pakkanen, sillä se takaa hienon shown kaikille.”

Lähde: Toyota Gazoo Racing tiedotus

Juho Hänninen, WRC, Toyota Yaris WRC #11, Toyota Gazoo Racing WRC

”Olen testannut nyt kolme päivää lumella löytääkseni hyvät säädöt autoon. Minulla oli jo Montessa hyvät säädöt ennen rallia ja ne eivät siitä oikeastaan enää muuttuneet kilpailun aikana. Näin löysin myös luottamuksen autoon. Opin paljon Montesta, mutta Ruotsi tulee olemaan täysin erilainen. Olosuhteet tulevat olemaan nytkin tärkeässä roolissa ja jo testeissäkin pyrimme ajamaan kuluneilla teillä ja havainnoimaan, miten auto käyttäytyy, kun nastat vähenevät renkaista. Odotan Ruotsin MM-rallia innolla, sillä sen on yksi niistä ralleista, joita olen ajanut eniten. Lähestymme silti kilpailutilannetta samalla tavalla kuin Montea eli askel kerrallaan.”

Lähde: Toyota Gazoo Racing tiedotus

Teemu Suninen, WRC2, Ford Fiesta R5 #31, M-Sport World Rally Team

“Hyvillä mietteillä lähden Ruotsiin, se on yksi lempiralleistani. Tähän alle saatiin hyvät testit ja uudesta Ford Fiesta R5 –autosta on tällä hetkellä hyvä tuntuma. Onhan se toki erilainen kuin Skoda, jolla aikaisemmin ajettiin, joten voi vielä viedä hetken, että Fordiin täysin tottuu. Voittoa lähdetään tietysti Ruotsista hakemaan, mutta täytyy myös huomioida se, että meillä on nyt uusi auto ja uusi tiimi, joten haasteita on paljon.”

Jukka Ketomäki, RC2, Skoda Fabia R5 #81

”Toivotaan nyt, että Ruotsissa riittää lunta ja mitä tuossa olen säätietoja seurannut, niin pakkasia sinne on lupailtu, jolloin teiden pitäisi olla kunnossa. Arctic Lapland Rallysta haettiin tuntumaa lumelle, mutta siellä oli teknisiä ongelmia ja kilometrit jäivät vähän liian vähäisiksi. Olisi ollut hyvä saada sieltä enemmän kokemusta, sillä tämä Skoda Fabia R5 on vielä aika uusi tuttavuus. Ruotsista on hyviä muistoja, sillä olen voittanut siellä mm. N-ryhmän 2005 ja ollut 2006 samassa ryhmässä toinen. Norjan puolella olevat pätkät ovat tuntemattomampia, joten sikäli uutta osuutta riittää nuottien teossa. Pyritään ajamaan niin paljon kuin ranteet antavat myöten.”

Taisko Lario, RC4, Peugeot 208 R2 #92

”Erittäin hyvillä fiiliksellä lähden Ruotsiin ja kelitkin näyttävät nyt hyvältä, että eiköhän siitä kunnon lumiralli tule. Taso on omassakin luokassani varmasti kova, sillä ruotsalaisista riittänee varmasti vastusta ja lisäksi mukana on myös rallin maailmanmestarin Petter Solbergin poika Oscar Solberg. Ruotsiin on helppo lähteä ajamaan, sillä rallin keskuspaikkaan on Tukholmasta vain kolmen tunnin matka. Tämä on nyt kolmas MM-rallini, sillä viime vuonna ajoin Puolassa ja Suomessa. Tavoite on ajaa luokkavoitosta ja saada toki kokemusta."

4 päivää lumisia haasteita - uusien WRC-autojen voimasuhteet mitataan nyt kunnolla

Ruotsissa sääolosuhteiden vaihtelut tulevat olemaan huomattavasti tasaisemmat kuin sarjan aloittaneessa Monte-Carlon rallissa. Sarjan ainoa talviolosuhteissa ajettava ralli tarjoaa silti aina yllätyksiä ja yllätysmahdollisuuksia. Kilpailu pyöräytetään täysillä vauhtiin torstaina 9. helmikuuta lyhyellä, mutta kinkkisellä Karlstadin 1,9-kilometrisellä yleisöerikoiskokeella: nämä ovat niitä pätkiä, joilla kaiken voi hävitä, mutta läpipääsemistä suurempaa voittoa tuskin on tarjolla.

Perjantaina kajautetaan ensimmäinen täysi kisapäivä tulille ja edessä on seitsemän erikoiskoetta, joissa riittää ajamista yli 80 kilometriä. Lauantaina tahti jatkuu EK-kilometreissä hieman lyhyempänä pakettina, mutta erikoiskokeita lumiteiden gladiaattoreilla on silti edessään perjantain tapaan seitsemän kappaletta. Sunnuntaina unihiekat putsataan jo aamuhuollossa 6.35 alkaen, jonka jälkeen edessä on viimeinen rypistys ja kolme erikoiskoetta. Likenäsin kahteen kertaan ajettavan erikoiskokeen jälkeen rallin loppuhuipennus nähdään Torsbyn 16,42 kilometriä pitkällä Power Stagella, jossa on tuttuun tapaan myös lisäpisteitä jaossa.

Ruotsin ralli 2017 pähkinänkuoressa

Kilpailun kotisivut
Kilpailuun ilmoittautuneiden lista
Kilpailun reittiaikataulu


Erikoiskokeiden määrä: 18
Erikoiskoekilometrejä: 331,74 km
Kilpailun kokonaispituus: 1415,10 km

Seuraa kisaa MM-rallikanavissa

Wrc.com: tulosseuranta ja ajankohtaiset uutiset 

Nelonen Pro ja Ruutu: lähetysaikataulut 

Red Bull TV: tulevat netti tv -lähetykset