Rallin MM-sarja - näin ajetaan

Rallin MM-sarjan kolme- ja nelipäiväisiä osakilpailuja ajetaan ympäri maailmaa kovissa olosuhteissa, erilaisilla teillä ja vaihtelevissa maisemissa.

Mistä on kyse?

Kokonaisuutena sarjasta muodostuu todellinen autoseikkailu; milloin ollaan pohjoisen lumilla ja jäillä, milloin taas Sardinian paahtavassa helteessä.

Ei siis ihme, että rallin MM-sarjaa pidetään maailman haastavimpana moottoriurheilumuotona. Kun nykymuodossaan vuodesta 1973 ajettua sarjaa tänä vuonna ajetaan 45. kerran, jahdataan kuljettajien ja autonvalmistajien mestaruuksia 13 osakilpailussa.

Kisamuoto on hyvinkin yksinkertainen: kukin ralli koostuu yleensä noin 15 – 25 erikoiskokeesta, jotka ajetaan muulta liikenteeltä suljetuilla teillä.

Kuljettajat starttaavat osuuksille yksi kerrallaan, pyrkien ajamaan niillä mahdollisimman nopeasti. Erikoiskokeelta toiselle taas siirrytään normaalia tieverkostoa käyttäen ja liikennesääntöjä noudattaen. Erikoiskokeella kuljettaja saa kartanlukijaltaan ns. nuotteihin kirjattuja tarkkoja ohjeita edessä olevan tien luonteesta.

Millä ajetaan?

Rallin yleiskilpailun voitosta kilpailevat autot on rakennettu luokkaan nimeltä World Rally Car (WRC). Ne perustuvat tuotantomalleihin, joissa käytetään nelisylinteristä, 1,6-litraista moottoria.

Yhtäläisyydet jäävät kuitenkin lähinnä korin perusmuotoihin, sillä moottoriin, voimansiirtoon ja jousitukseen toteutettujen muutosten jälkeen WRC-auto on turboahdettu, nelivetoinen raketti, jonka moottori tuottaa jopa 380 hevosvoimaa - teho on sama kuin esimerkiksi rata-autoilun WTCC-sarjan autoissa.

Tienpinnan laadusta riippumatta WRC-autot kiihtyvät nollasta sataan alle neljässä sekunnissa. Huippunopeus riippuu kuhunkin ralliin valituista välityksestä, mutta usein se on 210 km/h tienoilla.

WRC ei ole ainoa MM-rallien autoluokka. Samoissa ralleissa ajetaan omissa sarjoissaan myös kolmea muuta luokkaa. Luokat kantavat tunnuksia WRC2, WRC3 ja Junior WRC.

WRC2 -luokassa ajetaan turboahdetuilla, nelivetoisilla autoilla, mutta niiden yhteys tuotantomalleihin on läheisempi kuin WRC:ssä. Luokan sisälle mahtuu useamman eri säännöstön mukaisia autoja (N, R4, R5 ja S2000). Tiimit, kuljettajat ja kartanlukijat kamppailevat luokassa omista mestaruuksistaan, ja voittajaksi selviytyy se, joka kerää eniten pisteitä kuudessa osakilpailussa seitsemästä.

WRC3 -luokassa autot ovat kaksivetoisia, R-luokiteltuja kilpureita (R3, R2 ja R1). Myös WRC3:ssa jaetaan mestaruudet tiimeille, kuljettajille ja karttureille, mutta pisteissä huomioidaan viisi parasta tulosta kuudesta.

Juniorien MM-sarja on ponnahduslauta tulevaisuuden tähdille. Heillä kaikilla on ajokkeinaan etuvetoiset R2-luokituksen mukaiset, vapaastihengittävät kilpurit. Kun kaikilla on periaatteessa samanlainen auto, tulee ajotaito varmemmin ratkaisemaan lopputuloksen.

Milloin ajetaan?

Rallin MM-sarjan säännöistä ja hallinnosta vastaa kansainvälinen autoliitto FIA (Federation Internationale de l´Automobile). Useimmissa MM-ralleissa noudatetaan samanlaista järjestystä: tiistai ja keskiviikko käytetään reittiin tutustumiseen, shakedown eli harjoituserikoiskoe, järjestetään torstaina ja itse kilpailu viedään läpi perjantaina, lauantaina ja sunnuntaina. Kilpailu päättyy Power Stageen, suorana televisioitavaan erikoiskokeeseen, jonka kolme nopeinta saavat ylimääräisiä MM-pisteitä.

Joissakin kisoissa on mukana myös ns. "Super Special" -erikoiskokeita - lyhyitä ja pienelle alueelle vedettyjä riuhtaisuja, joille monesti starttaa kaksi autoa yhtaikaa.

Klikkaa rallin MM-kalenteriin tästä.