Erikoiskoekuvailut

Neste Rallin reitin 2019 erikoiskoekohtaiset kuvailut apulaiskilpailunjohtajan ja reittivastaavan Kari Nuutisen sekä nuoren rallilupauksen Kalle Rovanperän kertomana.

TORSTAI 1.8.

Yleisesti
Kalle Rovanperä: 
”Reitti kuulostaa ihan hyvältä. Mielenkiintoista aina, kun reittiin tulee jotain uutta. Toisaalta hienoa, että on paljon vanhaakin käytössä, koska nyt meillä on niistä kokemusta, jota voimme hyödyntää.”

Testierikoiskoe Vesala
​Kari Nuutinen:
“Testierikoskoe osoittautui viime vuonna hyväksi, joten se on tänä vuonna prikulleen samanlainen. Vesala kuvaa reittiä mainiosti ja Jyväskylän Paviljongilla sijaitsevan huollon läheisyyden vuoksi nopeat säätö- ja huoltotoimenpiteet ovat mahdollisia. Tunnin myöhäisempi alkamisajankohdalla ollaan huomioitu myös kansainvälinen TV-yleisö.”

Harju
​Kari Nuutinen:
“Harju on edelleen todella suosittu. Kyseessähän on täysipainoinen erikoiskoe, missä mennään niin soralla kuin asfaltilla suomalaiseen tapaan puiden välissä. Pari kilsaa ajetaan hyvin tiiviillä alueella ja mahtavat saundit kuuluvat joka puolelle. Harjulla on tarjottavaa niin kuskeille, katsojille kuin kumppaneille.”

Muuta: tarjolla myös Neste Rallin viralliset VIP-tilaisuudet.

PERJANTAI 2.8.

Yleisesti
Kalle Rovanperä:
”Perjantain lenkki oli viime vuonna paikoin aika rajussa kunnossa toisella kierroksella. Tänäkin vuonna siellä pitää olla tarkkana.”

Oittila
​Kari Nuutinen:
”Viime vuonna kävi niin, että Oittila oli käytännössä loppuunmyyty. Sinne jouduttiin sulkemaan lähestymistiet ja kilpailijoiden oli vaikea päästä erikoiskokeelle. Päädyttiin siirtämään erikoiskoe tänä vuonna heti aamuun, jolloin kilpailijat voidaan tuoda erikoiskokeelle eri reittiä ja tulevien erikoiskokeiden toistoväli lyhenee, koska Oittila ajetaan kertaalleen. Erikoiskoejärjestäjien ja katsojien kannalta tämä on parempi ratkaisu.”

Moksi
​Kari Nuutinen:
”Moksin ympäristössä olevalle alueelle saisi vaikka satakilometrisen erikoiskokeen, ja vieläpä aivan salonkikelpoisen erikoiskokeen, niin paljon hyvää tietä seudulla on tarjolla. Erikoiskoe on varsin haastava; se sisältää huomattavan määrän rytminmuutoksia, nopeasta aivan hitaaseen. Moksin risteys on perinteisesti ollut yksi kruunupaikoista katsoa Suomen MM-rallia.” 

Urria
​Kari Nuutinen:
”Urriassa oli viime vuonna mukana hieman vähemmän ajettuja osuuksia. Tälle vuodelle kunnostusten jälkeen uskon erikoiskokeen olevan vieläkin parempi. Mukana ovat jälleen kaikki elementit, mistä yleisö tykkää, kuten valtaisa hyppyri. Autourheilufanit muistavat varmasti myös Mikko Hirvosen suosikkipaikan, eli ison hypyn jälkeisen vinohypyn.”

Ässämäki
​Kari Nuutinen:
”Ässämäki on Halisen erikoiskokeesta tuttua osuutta, johon viime vuonna kytkettiin Ässämäen osuus. Hieno pätkä myös yleisölle ja saman tyyppinen kuin muutkin. Välillä mennään kovaa ja välillä hiljempaa. Pääosin pientä tietä on tarjolla.”

Äänekoski 
​Kari Nuutinen:
”Äänekoskella paikallinen tiehoitokunta on loppuosalle tehnyt kokonaan uutta ja laadukasta tietä, joka on nyt käytössä. Aivan lopussa oleva ”häntä” on käännetty eri suuntaan. Yhteistyökumppanuus kaupungin kanssa tuo oman vahvan lisämausteensa erikoiskokeeseen ja poikinee myös täksi kesäksi kiinnostavaa paikallistoimintaa ja tapahtumaa yleisön iloksi.”

LAUANTAI 3.8.

Pihlajakoski
​Kari Nuutinen:
”Pihlajakoski on kokenut suurimman muutoksen viime vuotiseen nähden. Nyt se on entistäkin herkullisempi pätkä. Alku on uutta pientä tietä, jonka jälkeen mennään isommalle valtiontielle ja sitten käännytään Kärpäntielle, joka on tuttu viime vuosista. Erikoiskokeessa on noin 10 kilometriä uutta tietä, jota ei Suomen MM-rallissa ole koskaan aiemmin käytetty.”

Kalle Rovanperä: 
”Oli siistiä, kun ajoimme Pihlajakoskelta huoltoon rikkinäisellä autolla. En ole koskaan nähnyt niin paljon ihmisiä, kuin silloin hurraamassa meille ja kannustamassa meitä.”

Päijälä
​Kari Nuutinen:
”Päijälässä ajetaan täsmälleen vuoden 2017 mukaista reittiä. Kaiken kaikkiaan hienoa tietä ja ehkä sellainen erikoiskoe, johon Neste Ralli hyvinkin identifioituu. Mukana on myös yksi rallin kuuluisimmista mutkista, joka tupsahtaa eteen noin puolenvälin paikkeilla - monella kuskilla on varmasti vaikeuksia nimenomaan tässä kohtaa.”

Kakaristo
​Kari Nuutinen:
”Kakariston lähtöpäätä on hieman muutettu. Lähtö tapahtuu Rapsulantieltä ja noin kolmen kilometrin kohdalta liitytään Taikinanmäen päältä viimevuotiselle Kakariston erikoiskokeelle. Alkuosuus on ajettu viimeksi vuonna 1997, joten nykykuljettajien kohdalla puhutaan täysin uudesta osuudesta. Viime vuonna osa kuljettajista taisi jopa kehua Kakaristoa paremmaksi kuin legendaarista Ouninpohjaa.”

Kalle Rovanperä: 
”Kakaristo on mielestäni hieno. Siihen mahtuu pikkutietä, isoa tietä ja kaikkea. Erikoiskoe on todella tekninen ja kun siihen saa hyvän rytmin päälle, saadaan hyviä aikojakin, kuten viime vuonna.”

Leustu
​Kari Nuutinen:
”Leustussa on paljon loistavia katselualueita, joihin yleisö pääsee helposti. Erikoiskoe on lähellä Jyväskylää ja kulkee aivan valtaväylien vieressä. Leustu on upeaa tiestöä paitsi urheilullisesti, myös katsojakokemuksen puolesta.”

Kalle Rovanperä:
”Leustu on varmasti hieno pätkä, kun se on minulle kokonaan uusi. Hienoa päästä ajamaan tälläkin erikoiskokeella.”

SUNNUNTAI 4.8.

Ruuhimäki ja Laukaa
Kari Nuutinen:
“Power Stage vaatii arvoisensa erikoiskokeen, ja tässähän se on! Ruuhimäen loppuhuipennus ei jätä ketään kylmäksi - jos pitää näyttävistä hypyistä, tulee rakastamaan maalia. Ruuhimäestä jäi viime vuonna älyttömän hieno fiilis, ja Laukaan kunta pistää tapahtumajärjestelyissä varmasti taas parastaan. Ruuhimäestä on otettu mallia myös maailmalla, sillä Meksikon MM-rallin järjestäjät halusivat omaan ralliinsa samantyyppisen hypyn.”

Kalle Rovanperä:
”Ruuhimäen lopetus on todella siisti. Eihän se kivoin ole, kun täysillä pitää ajaa hypystä yli, muttei saa hölmöilläkään. Viime vuonna pystyimme ajamaan todella kovan ajan suhteessa WRC-autoihinkin. He kuitenkin ajoivat Power Stage -pisteistä kovaa siinä vaiheessa.”