Erikoiskoe-esittelyt

Erikoiskoe-esittelyt

Neste Rallin juhlavuoden reitti tekee kunniaa menneille vuosikymmenille ja tarjoaa yleisökattauksen vailla vertaa. Tutustu erikoiskokeisiin apulaiskilpailujohtaja Kari Nuutisen kuvailemina.

Lisätietoa erikoiskokeista tarkkoine karttoineen ja lähestymisohjeineen löydät heinäkuussa julkaistavasta kisaoppaasta (maksuton näköislehti; tabloid-lehti Neste-asemilta 2 €). Neste Rallin virallinen kisaopas tuotetaan yhdessä Mediatalo Keskisuomalaisen kanssa.

Torstai 6.8.

Testierikoiskoe Vesala

”Juhlavuoden rallin lämmittelee etenkin 1980- ja 90-luvulla tutuksi käynyt Vesala, jonka tarkoitus on kuvata tiivistetysti sitä, mitä reitillä tuleman pitää. Erikoiskoe sijaitsee lähellä Jyväskylää, sisältää erilaisia tietyyppejä ja palvelee kuljettajia kilpailun prologina mitä parhaimmalla tavalla. Vesala on ajettu nyt parin vuoden ajan testierikoiskokeena ja tänä vuonna se on käännetyssä muodossaan täysin uusi kokemus.”

Harju EK 1/12

”Kaupunkierikoiskokeiden kuninkaallinen käynnistää Neste Rallin itseoikeutetusti.  Harju on vauhdikas, tunnelmaa nostattava tykitys ja sopiva sekoitus asvalttia sekä soratietä – ei mikään korttelinkierros. Juhlavuoden lisämausteena toimii näyttävä oheistapahtumatarjonta. MM-ralli saa taas arvoisensa alun Keski-Suomen kaupunkiytimestä ja suuri moottoriurheilujuhla voi alkaa.”

Perjantai 7.8.

Laukaa EK 2/4

”Laukaa aloittaa perjantain metsäerikoiskokeiden sarjan tarjoten monentyyppistä tietä ja vaihtuvaa maakuntamaisemaa. Pitkät perinteet omaava erikoiskoe juontaa juurensa pitkälle rallin historiaan, viime vuosina se on otettu uudessa muodossaan Neste Rallin ohjelmistoon. Laukaan kunnan kanssa tehtävä yhteistyö poikii uudenlaista paikallista elinvoimaa ja Laukaa-Ruuhimäki -akseli on vakiinnuttanut selvästi paikkansa koko rallikansan sydämessä.”

Ruuhimäki EK 3/5

”Viime vuosina Power Stagena näkemään totuttu Ruuhimäki on kuin Neste Ralli pienoiskoossa: vauhdikas, lentävä ja monipuolisesti haastava. Tykätty erikoiskoe on haluttu pitää myös juhlavuoden reitillä mukana, joten tänäkin vuonna yleisö pääsee virittämään tunnelmaa jo hyvissä ajoin esimerkiksi maalialueelle. Maalipään tuntumasta löytyvät kaikki rallifestareiden peruselementit palveluntarjoajineen, ja vauhtijuhlat voivat alkaa.”

Humalamäki EK 6/9

”Humalamäki tekee paluun merkkivuoden kunniaksi. 70-luvulla rallin vakiokalustoon kuulunut erikoiskoe on ajettu viimeksi 1980-luvun puolivälissä ja testierikoiskokeena hieman myöhemminkin. Siitä on saatu rakennettua nykyautoille soveltuva täysipainoinen pätkä, mistä olemme erittäin ylpeitä. Nykykuskeille täysin tuntematon Humalamäki haastaa uuden ja vauhdikkaan tien oppimisella. Kuka haltuunottaa klassikon nopeimmin, se jää mielenkiintoiseksi nähtäväksi.”

Ässämäki EK 7/10

”Kuljettajille jälleen uutta pohdittavaa tarjoaa Ässämäki, jonka ajosuunta on käännetty viime vuoteen verrattuna ja alkuosa sisältää uusia, ajamattomia osuuksia. Haastava erikoiskoe sisältää myös takavuosien Halisen erikoiskoetta mukaan sopivasti virkattuna. Ässämäki on pienehköä, mutta nopeahkoa ja tarkasti ajettavaa tietä. Ratkaisupaikat paljastuvat vasta loppuviivalla, kun kello joko kiittää tai ulvoo.”

Sahloinen-Moksi EK 8/11

”Taas päästään historian havinaan. Vuosina 1977-93 ajettiin Sahloisen nimellä erikoiskoetta, josta onkin poimittu mausteita juhlavuoden uutuuteen. Erikoiskokeen alkuosaan on tuotu uutta Sahloisten suunnalta ja loppuosa on liitetty perinteikkääseen Moksiin, missä historiallinen reitti konkretisoituu kiinnostaviin tieosuuksiin ja upeisiin maisemiin. Moksin risteys rallin katselupaikkana on käsite sinänsä, jossa suuren urheilujuhlan tunnelma pääsee huippuunsa.”

Lauantai 8.8.

Pihlajakoski EK 13/17

”Todella pitkän historian omaava erikoiskoe, joka on erityisesti 70-luvulla yleisölle tutuksi käynyt suosikki. Tänä vuonna Pihlajakoski ajetaan samassa muodossaan kuin 2019. Kyseessä on varsin haastava ja ripeätempoinen veto, joka kuuluu myös kuskien suosikkipätkiin. Erikoiskokeen varrella olevasta idyllisestä Pihlajakosken kylästä satamiseen löytyvät mahtavat maisemat ja parhaat katselupaikat palveluineen.

Kalle Rovanperä on päässyt kirjoittamaan nuoresta iästään huolimatta jo kuuluisaa historiaa Pihlajakoskella konepelti pystyssä ajaessaan.”

Päijälä EK 14/18

”Pitkä pätkä, jossa Päijälän kyläläiset ovat vahvasti mukana toteuttamassa yhteistä erikoiskoetta. Mukana on yksi rallin kuuluisimmista mutkista, joka tupsahtaa eteen noin puolenvälin paikkeilla. Älyttömän kaunista ympäristöä on tarjolla useiden kilometrien verran. Tarjolla on haastava erikoiskoe kaikille kuljettajille ja sitä myöten jännittävä myös yleisölle.”

Kakaristo EK 15/19

”Yksi yleisön ikisuosikeista, joka ei liiemmälti esittelyjä kaipaa. Tuttua Ouninpohjan erikoiskoetta, johon sisältyy useita erilaisia tietyyppejä. Haastavuudeltaan Kakaristo on todennäköisesti Ouninpohjaakin kovempi erikoiskoe ja todellinen testi maailman kovimmillekin ralliammattilaisille. Kakariston risteys on Neste Rallin kuuluisimpia katselualueita, jossa tunnelma on takuuvarmasti kohdillaan.”

Arvaja EK 16/20

”Nykykuskeille neitseellinen Arvaja on täydellinen uutuus juhlavuoden kisakattaukseen. WRC-aikakaudelle täysin uusi erikoiskoe pitää sisällään Suomen haastavimpia tieosuuksia, tarjoaa maalipään osalta erityisen mahtavat katselualueet. Tästä saattaa hyvinkin tulla kaikkien suosikki. Jos itse menisin Neste Rallia katsomaan, Arvaja olisi ehdottomasti suunnitelmissa mukana.”

Sunnuntai 9.8.

Laajavuori EK 21/24

”Tuhansien tarinoiden Laajavuoressa on vietetty suurin osa rallin historiasta. Kilpailukeskuksena Laajavuori toimi kymmeniä vuosia aina vuosituhannen vaihteeseen saakka. Viimeksi se on ajettu testierikoiskokeena 2014. Luvassa on nopeaa toimintaa sekä soralla että nykyisin myös osin asvaltilla; alussa noustaan laskettelurinnettä ylös ja lopussa kierretään rinteet takaisin lähestulkoon lähtöpisteeseen. Kilpailu huipentuu sunnuntaina tuplasti kierrettävään Laajavuoren Power Stageen palkintojenjakoseremonioineen ja historiallinen ympyrä sulkeutuu, kirjaimellisesti!”

Oittila EK 22/23

”Yksi kisan vaikeimmista erikoiskokeista, jossa pitää hallita koko paletti aina kovasta vauhdista vaihtuvaan tiestöön sekä tarkkoihin yksityiskohtiin. Oittila ajetaan samassa muodossa kuin 2019 ja on vähintäänkin riittävän haastava sunnuntain päätöspäivän avaus tuplana – täällä saattavat vielä vaakakupit heilahtaa uusiin asentoihin. Parisenkymmentä kilometriä pituutta, monipuolista tiestöä ja tempojen vaihteluita takaavat sen, että pätkällä tapahtuu paljon mielenkiintoista ja kilpailun jännitys säilyy loppuun saakka.”

Kuvat: Marko Mäkinen

Dokumentit

Lataa tiedostot koneellesi klikkaamalla -symbolia.